tirsdag, marts 20, 2007

Fest og børn

Efter en hel weekend i vores kirke, metodistkirken i Århus, hvor der var den årlige årsfest (navnet giver det ligesom af sig selv), og snik snak og lækker mad - samt en gospelgudstjeneste søndag, er der nu fred og ro i det lille hjem igen.


Anna lagde hårdt ud allerede lørdag morgen med at indvie sine nye "solegriller" som er "smaart"... og når man har seje solegriller på, skal man også høre høj musik, så Anna lufter dansebenet til en omgang Europe med "Final countdown"... Det er tydeligt at se at 80'er heavy'en ikke har levet forgæves. Hun var vågnet tidligt op til dåd, og lå og kaldte allerede kl. 5:30, og Thilde bruger jo ikke det der med nattesøvn, så vi var lidt trætte nede i kirken. Heldigvis var debatten og festen god, så det kunne da holde åndsnærværelsen oppe.
Ungerne var dødtrætte men nægtede at sove før på vej hjem i bilen kl. 21:30, men vi var heller ikke længere væk end Vennelyst Boulevard før Anna sov (for ikke-århusianere: 500 m fra kirken).


Næste eftermiddag skulle jeg så afsted igen, ind og synge med vores gospelkor Rejoice. Vi er faktisk blevet rigtigt gode hvis jeg skal sige det selv.... og det var en fin gudstjeneste.
Efter sådan et arrangement havde jeg entreret med min søde mand, og beordret ham til at stå for aftensmaden. I et barmhjertigt øjeblik havde jeg foreslået ham at gå ned og hente en af de utallige "færdigretter" jeg har lavet og frosset, hvorefter han kom op fra fryseren med en pakke coktailpølser... Nåh ja, jeg skal heller ikke blande mig i alt. Så da jeg var hjemme igen 18:15 kunne jublen ingen ende tage - Thilde var vist meget morglad, og kastede sig over mig (og mine bryster).
Men hvor var maden?.... Jo, den havde min mand spist... det hele (og han sagde endda at så skulle han ikke ha' ædt så meget) - han havde simpelthen ikke levnet noget til mig! Altså... hvis jeg skulle tælle alle de gange jeg har stået og lavet mad til ham, og lavet en portion der kan varmes til senere hjemkomne... Men ret skal være ret, han var flov og kørte ned og hentede en ribbensandwich i den lokal grill - det er så faktisk første gang jeg får sådan en, og det var ikke så dårligt (kun for kolesteroltallet). Måske det skulle være en fast gospelgudstjeneste-ting? På den anden side, med gudstjenester en gang om måneden, så kan det være at det unikke går af oplevelsen....



Og snakker vi så mad, så fik vi igår den ultimative børnemad. Tro det eller lad være, men det er sådan man får børn til at æde grøntsager i rå mængder (og voksne med). Kyllingevinger med peanutsauce og grøntsager... 1 løg, 1 fed hvidløg, 1 ds kokosmælk, 8 spsk cremet peanutbutter, 1 spsk brun farin/muscovadosukker, 1 spsk fish sauce, 1 spsk sød soya, 1 spsk alm soya, citron/limesaft, 5 kaffir limeblade og 1 stængel citrongræs (det yderste fjernet og skåret i 4 stykker).


Løg svitses, hvidløg kommer med det sidste minut (må ikke branke), og kokosmælk og peanutbutter kommer med ned i gryden/sautepanden. Det røres sammen til alle klumper er ude. Resten tilsættes og saucen putrer i 10 minutter. Pas på, peanutsaucen brænder nemt på. Evt. tilsættes lidt vand for at undgå dette undervejs.

Imens renses og skæres grøntsagerne: agurker i stave, gulerødder i stave og evt. dampede, rød/gul peber i lange tynde strimler, let dampede forårsløg - hvis det skal spise som dyppe-dypgrøntsager, ellers som salat kan hvidkål, broccoli, kartofler, bønnespirer, grønne bønner, ærter med og uden skal bruges.


Kyllingevingerne steges i ovnen i 20 min v. 225 grader, enten med olie/salt/peber eller olie/fishsauce dryppet ud over og så spidskommen, en smule kanel og peber på.
Saucen skal være sød, syrlig, salt og let tyk, så den kan hænge på grøntsagerne. Spises med ris og masser af sauce på... og tro mig, Anna åd 3 hele gulerødder og en halv agurk igår.....

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Meget inspirerende læsning. Peanutsaucen - i en lettere ændret udgave grundet manglende ingridienser - gjorde lykke også hos mine store børn på 20 og 16.
Guds fred og alt godt til hele familien
Charlotte Thaarup