mandag, april 30, 2007

KolortelandNEWS

Så er april måned allerede gået - jeg synes lige jeg skulle til at i gang med at så og plante i min køkkenhave i slutningen af marts - alligevel ligger det meste stadigvæk her i vindueskarmen, så i dag er udnævnt til officiel køkkenhave-så-dag i kolorteland. Jeg har dog gang i nogen ting, desværre også sneglene. I år er de alle vegne... sidste år tog vi måske 4, den sidste uge har vi slået de første 100 ihjel. Så øko-sneglemiddel er købt, og de sidder nu ikke længere og mæsker sig i mine georginer der spirer i drivhuset... det er ikke særligt smukt, men jeg fryder mig stærkt over deres død!

I starten af måneden var vejret skønt som aldrig før, og vi muntrede os ude i haven i den varme sol. Jeg tog dette smukke billede af smukke Anna, fordi jeg faktisk synes vores grimme, gamle og rådne dør er smuk i sit forfald. Men alligevel holder den nok ikke til næste sæson... på den anden side, her i huset går tingene ikke for hurtigt, så måske...

Thilde har været en lækker lille kage hele april, hun er blevet så meget mere Thilde i denne måned. Nu er hun både mild og fyrrig, og det passer mig faktisk godt. Vi har savnet at hun havde lidt temperament og vilje, men det mangler ikke længere. Nu kan hun brokke sig højt og længe, et laaang "ej-ej-ej-ej" i den mest anklagende og bebrejdende tone som om hun siger: "kan I da ikke forstå, at jeg ikke gider sidde/ligge/kravle her... så kom dog og fjern mig!!". Samtidigt er hun blevet så opmærksom på hvad Anna gør, og hun bliver overøst med beundring og smil - om Anna så jokker på Thilde, så ser det ud som om det bare er vildt fedt. Noget vi nok ikke kan regne med bliver ved.... Og vi må nok også forvente at Anna på et tidspunkt bliver træt af Thilde, når hun kan følge efter Anna. Men indtil videre har vi haft 8 gode måneder, hvor Anna ELSKER sin lillesøster. Det gør vi andre forresten også!

Og så må vi videre til den sidste uge i april, hvor "fadermanden" Mikkel har været i Bayern med sin 8. klasse. Han tog afsted mandag, og kom hjem i går søndag formiddag... det havde været en god tur, men også hårdt med alle de unger. Det samme siger jeg, for dagplejemor Heidi valgte at holde 3 dage fri sidst i ugen, så jeg "hang" på mine egne børn - hvor skrækkeligt! Onsdag kom farfar og farmor heldigvis og aflastede mig, til vores alles store fornøjelse. Og torsdag tog vi afsted for at besøge Anna-mor og Kamma i Middelfart. Vi kørte direkte til Odense zoo i det varmeste vejr, og vi havde en skøn tur.

Vores hestevante pige vidste lige hvordan man går til rensdyrene, og gederne blev krammet (til gedernes store skræk; det kan nok være at de fik travlt med at komme af vejen, noget de ellers ikke så ud til ved alle de andre børn - de åd både børnenes kjoler og jakker, men Anna - nej tak, hun er selv en over-ged!). Vi kiggede på løverne der fik "ko-numse", de kiggede ellers langt efter de to hors-deuvre der sad i trækvognen...


Og de to store piger hyggede sig rigtigt sammen, Anna fik endnu en gang sit storesøster-gen testet, og det var fint - og Kamma fandt sig heldigvis i det - ellers stak hun bare en lige højre, og det er godt nok. Anna kan hurtigt komme til at bestemme hvad de andre skal, og det er fint nok at komme med forslag - men ligefrem tvang prøver vi at fjerne hos hende, der findes ikke noget værre en små politibetjente... kender dem også fra "fritteren" hvor det var den slags børn jeg mindst kan holde ud...

Efter pølsehorn, pomfritter og dyr, var det tid til at køre til Middelfart. Da jeg sprøger Anna hvad det bedste i zoologisk have var, siger ungen gudhjælpemig: "den lille håndvask på toilettet"... bagefter er det blevet udbygget med trækvognen og legepladsen, så vi kan konkludere herfra at næste gang sparer vi de 120 kr, og finder vores egen gamle trækvogn frem, og triller ned på legepladsen... godtnok har vi ikke en børnehåndvask, med børnesæbe og børneskraldespand, men hva'.
Fredag middag kørte vi hjem igen i middagsheden, og begge unger sov i underbukser i den stegende bil... jeg ville ønske jeg også kunne ha' smidt noget tøj, men mon ikke det ville ha' været uansvarligt for medtrafikkanterne... på den anden side, når mænd kan køre i shorts...

Vel hjemme igen gik vi i haven, og Anna havde efterhånden helt glemt at hun kunne gå på toilettet. Vi har haft det ene uheld efter det andet, og jeg har pillet de første 6 pølse-underbukser af hende... ikke lige det man har brug for, når man er alene hjemme... så det blev til ikke mindre end 6 vaske med forskelligt be-pølset-tisset-brækket tøj... og så er det man spørger sig selv: hvorfor skulle jeg pinedød have børn? 5 minutter efter står den store unge og sniffer til tulipaner iført "Pippi Langsom"-kjole og bar røv, og man ved at man ikke ville kunne leve uden dem.
Lørdag var der lokalt kolorteland-marked og vi fik rigtigt kigget. Jeg fik meldt mig ind i det danske haveselskab, da jeg bare ikke kunne modstå både flag, frøposer, 100 krs rabat og gratis konsulentbistand - og så 11 smukke haveblade om året. Nu behøver jeg ikke længere drøne ned på biblioteket for at låne det længere...
Det sidste billede viser vores skønne tøser, for den opmærksomme læser vil se en forskel i Thilde i forhold til NEWS'ets første Thilde-billede: Hun sidder op! Endelig er der lidt hul igennem på den front - vi har opdaget at drivet skal igen findes i storesøster. Hvis hun er der, kan Thilde sagtens finde ud af det uden at vælte, men uden... boink!
Om man kan tale om søsterbindinger ved jeg ikke, men det virker, og så er det vel godt nok...

Ingen kommentarer: