søndag, juni 28, 2009

Grimrian

Vi har haft en anelse fri i dag. En børnefødselsdag skulle holdes, 10 børn var indbudt - og alt var dejligt. Mere om det senere i KolortelandNEWS. Men bagefter, da vores have var helt øde og stille, skulle der nydes. Der har været flere uger, hvor vi ikke helt har haft tiden til at gå i haven.
Og har tiden været der, er det for at gøre de ting der bare ikke kan udsættes: plukke jordbærene, binde ærter og bønner op, nippe hovederne af stedmoderblomsterne, redde aspargesene med krykker efter den megen regn og blæst vi fik for 14 dage siden.
Nu er det varmt, drivhuset kalder i den grad. Flere af mine stiklinger har lidt varmedøden dernede. Nu er de flyttet ud i skyggen. I morgen får mine små tomater nye hjem i jorden. Og der skal luges og nippes basilikum dernede.

Jeg har rendt rundt med haveslangen her til aften, og duften af sommer, varme og jord river en i næsen. Georginerne er små og undseelige. De må godt snart rubbe sig. Men ærterne er flotte og store, og man kan spise en håndfuld hver dag. Jordbærrene giver 2-3 kg hver gang vi plukker. Og jeg er ved at finde salatfrøene frem igen, for nye skal i jorden snart.
Og så er det jo også, at jeg endelig får tiden til det - blomsterbillederne. De første år uden kameraguf, som ikke helt gav det jeg gerne ville. Nu, i år, er jeg ved at udvide min horisont på den front - jeg skal lære at beherske min blænde! Det er svært, men det er den der afgør, om mine makrobilleder bliver et billede med en skarp støvdrager, eller om mere er med. Jeg har forsøgt mig lidt - nyd det lidt sammen med mig - min geranium og min pæon - med grimrian!


Ingen kommentarer: