torsdag, juli 23, 2009

Guf

På vores tur til Sverige kom vi forbi en gammel vandmølle - Rasmus Kvarn, som var fra engang i 1600-tallet. Den var igang med at kværne, og vi fik lov at kigge på. Og vi fik lov til at købe økologisk, biodynamisk mel kværnet på stenkværn til den sjove pris af 25 kr - for to kg (skal jeg sige at den svenske kurs betyder at man kan fjerne 1/3 af prisen sådan vips?).

Jeg elsker sådan noget, som jeg mener er guf og luksus. Det er mel som er fuld af skaldele og kim. Det kan ikke holde uendeligt, til gengæld er det en råt og enkelt produkt. Uden alt for meget melbehandlingsmiddel, uden alt for mange led der tjener på forbrugeren uden at tænke på kvaliteten af produktet.
Og det er sådan jeg ville ønske at vi kunne handle noget mere. At det var muligt at sætte fokus på enkle og gode råvarer, købt lokalt. At der var mere stolthed i landbruget i danmark, og ikke at det er økonomien der styrer det hele - for hvornår har vi penge nok? Kunne man ikke altid tjene lidt mere? Tilsyneladende er der nogen der tjener rigeligt når vi kun kan købe "neutralmarinerede" kyllingestykker til 30-40 kr for en mikroskopisk pakke. Så vi spiser ikke kyllinge lige nu. Jeg skal lige rydde fryseren for at få plads til en pakke ordentlig kylling som smager godt, og som ikke forsvinder til et skrog når det er stegt... Og der skal jo også være plads til brødet jeg er i gang med at bage, rugbrød og italienske brød... og senere kommer æbler, brombær.. Jeg må vist ned i fryseren!

Ingen kommentarer: