fredag, november 26, 2010

Let it snow...

I går eftermiddags så min have sådan ud. Det sneede stadigvæk, denne 3 dag i rækken af snevejrsdage.
Første dag væltede det ned med den slags sne, som er supervådt - børnehaven sejlede allerede da jeg afleverede Thilde, og synet af et barn, i en MEGET stor og MEGET brun pøl vand/sjap, liggende på mavn i gang med at "svømme", fik mig til at takke min skaber for at være sygemeldt netop sådan en dag hvor der bare skal skiftes strømper, underbukser, flyverdragter, bukser, strømper igen, hjemmesko i en lang køre.

Jeg havde planlagt at jeg skulle grave mine georginer op mandag. Jeg nåede det ikke. Nu har jeg afskrevet dem totalt. Bedre held næste gang, jeg får intet op af jorden de næste par dage, og hvis jeg gjorde var det nok for sent alligevel.

Til gengæld fik jeg en stor pige hjem, der var plaskvåd og iskold. Hun har nu fået blærebetændelse af at kælke! Vi taler kælkeskader allerede i slutningen af november... det bliver altså en lang vinter, forudser jeg.

De næste to dage har det bare væltet ned, og sneen ligger tyk og hvid over det hele. I dag sner det kun lidt. Vi skal have julefest i børnehaven, der er rejst juletræ med røde æbler på gårdspladsen, varm saft og juledekorationsværksted. Vi glæder os.



Bagefter er der fakkeloptog fra børnehaven. Vi plejer at mødes med byens spejdere og tambourkorpset, og følge efter julemanden der kommer på ladet af en gammel bil. Han skal nemlig tænde byens juletræ, og han plejer at blive hejst op til toppen i den lokale brandbil... I år skal vi dele os, som en anden knækpølse - Anna er nemlig blevet spejder. Faren og moren, der begge har fulgt stolte grønne traditioner, må synke nogen gange når hun kommer med sine blå spejderkammerater. Vi skal snart ha' købt den der uniform, men altså... ahøm... lad os bare sige, at vi, der troede vi var så fordomsfri og åbensindede alligevel kan mærke at dette ligger dybt.

Farver eller ej, vi glæder os til byens juletræstænding. Vi glæder os til at vores egen spejderpige skal gå med, for hun er stolt og glad, så det er vi også (og det ER vi). Vi glæder os til alle karamellerne der plejer at regne ned fra julemanden når han har tændt juletræet. Vi glæder os til sneen som kommer til at gøre det hele ekstra julet. Jo, december står for døren. Og nu skal jeg hente brænde (igen)...

Ingen kommentarer: