onsdag, oktober 20, 2010

Havedepression

Jeg bruger ikke ret meget tid i haven om efteråret. Jeg har nærmest ikke været der siden min sommerferie sluttede. Og ja, jeg ved godt det er synd og skam, men jeg har det bare som om at gassen er gået af ballonen. Nu er efteråret her helt sikkert. Og hvis jeg skal nå det, så er det nu.
I dag slæbte jeg mig ned i drivhuset for at tage skaderne i nærmere øjesyn. Det var vildt deprimerende. Alle tomater står med slaskede blade, og jeg har høstet en hel kæmpe kurv fuld af ufærdige tomater. Jeg har forsøgt at redde mine chili'er og små røde pebre. Nu står de i min entre og jeg håber at de kan overvintre der.
Mine georginer står som kogt spinat i bedet. De er HELT færdige med at se godt ud, ligesom mine squash der aldrig rigtig kom i gang i år - heller (og det kan virkelig gøre mig deprimeret at jeg end ikke kan gro squash - har nogen hørt om problemer med det? Jeg troede problemet med squash primært var at komme af med dem...).
Vores hæk - vores laaaange og tykke (og dødirriterende, bevares) hæk er blevet fældet. Og derved er jeg nu havnet i det, som jeg aller mindst kan li' ved nybygger-kvarterer - de tomme haver. Mangel af alder og tid. Bart og nøgent. Jeg kan mærke at jeg i den grad savner min hæk! Men ja, jeg ved godt at man skal så grueligt meget igennem før det bliver godt. Og jeg ved også at det ikke er mig der år efter år har klippet satanen som sender torne i alle retninger. Jeg har til gengæld ligget på knæ og fået torne op i fingrene, med ømme og tykke led til følge. Så jo, den skal væk... men hulk alligevel!
Og for ligesom at understrege den triste stemning har det regnet helt vildt. Så jeg har ikke fået plantet alle mine løg endnu...
Løsningsforslaget lå ligefor: The, tæpper og hjemmebagte cremelinser. Lidt godt må der være for at man kan klare sådan en efterårs-have-depression. Og jeg er overbevist om at til næste år, SÅ er energien der helt til oktober. For år for år får jeg mere lyst, tid, og kræfter til at gøre haven til det jeg vil. Og en smule "armchair gardening" er vel ikke at fornægte heller?

1 kommentar:

Anne Thompson sagde ...

Jeg tror arm chari gardening er et must - hvor skal man ellers læse sine blade og bøger henne? Var løgene ikke smukke?! Jeg glæder mig VIILDT til at se hvor fine blomsterne bli'r til foråret!
Hvad kommer der i stedet for hækken?